نه من نه تو

اجتماعی

نه من نه تو

اجتماعی

تاثیر رسانه های جمعی در سیر تحول زنان





وسایل ارتباط جمعی به عنوان ابزاری برای کسب اطلاعات وآگاهی،سرگرمی و آموزش می تواند بر گروه های مختلف اجتماعی از جمله خانواده اثری ژرف وعمیق بگذارد .

اضمحلال  خانواده بزرگ  یا پدر سالاری  و جانشینی آن توسط خانواده ی"زن و شوهری " مشخص کننده گذشتن از جامعه سنتی به سوی مدرن است.

تمامی وسایل ارتباط جمعی  کالاهایی وارداتی بوده و این کالاها را تولید نکردیم در نتیجه ی  عدم  زمینه سازی و فرهنگ سازی های لازم برای ورود این کالاها به کشور دچار تضادها و مشکلات اجتماعی ناشی از عدم آگاهی از چگونگی استفاده درست از این کالاها گشته ایم.

 این وسایل ارتباطی  کاملا توانست بر تمام ابعاد زندگی ما رخنه کند و زندگی شخصی و اجتماعی مارا تحت تاثیر قرار دهد (چه مثبت و چه منفی ) بنابراین بسیار طبیعی است که این رسانه ها در زنان جامعه نیز ایجاد تغییر و و تحول نماید و زن سنتی را به زن مدرن یا بهتر است بگوییم در حال گذر به دوران مدرن تبدیل نماید.

سینما و تلویزیون از جمله وسایل ارتباط جمعی است که به دلیل راحتی دردسترسی همگان وجاذبه های صمعی و  بصری فوق العاده آنها  افراد بسیاری را پوشش می دهند و به راحتی جمع کثیری از این وسایل تاثیر می پذیرند.

با نگاهی اجمالی به نقش های ایفا شده توسط زنان بر پرده های سینما ، فیلم ها و  سریال های تلویزیونی در گذشته کاملا مشهود می باشد که زنان تنها به ایفای نقش های کلیشه ای جنسیتی که از طرف جامعه سنتی تعریف می شده می پرداختند نقش های مانند :امور خانه داری ،تربیت فرزندان ،شوهر داری و....

 

 با ظهور شبکه های اینترنتی و شبکه های ماهواره ای و آسانتر شدن دسترسی افراد به اطلاعات دیگر کشورها سینما و تلویزیون، ایران هم دچار دگرگونی در سیاست های فرهنگی گشت که این خود تاثیر گرفته از بحث جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات می باشد .

از این روی تغییر در نوع کارکتر های زنان از یک زن صرف خانه دار به زنی فعال در اجتماع که همدوش با مردان در جامعه ایفای نقش می کردند ، ایجاد شد .

در تصاویر سینمایی زنان، علاقه مند به تحصیلات عالی ، اشتغال به کار در بیرون از منزل و فعال در بیشتر حرفه هایی که قبل از آن در قلمرو مردان بود ظاهر شدند . در اجتماع نیز زنان با تاثیر از جنبش های زنان دردیگر کشور ها خواهان برابری با مردان در کلیه امور گردیدند . این شد که رسانه با تاثیر از جامعه روبه جلو زنان و تاثیرات تحولات جهانی توانست بر مخاطبان گسترده خود حتی در دورترین نقاط کشورنیز تاثیر بگذارد ونشانه های آن با بالا رفتن آمار ورودی دختران در مقابل پسران به دانشگاه ها و هجوم بی سابقه به بازار کار و قلمرو مردان ،علاقه به رانندگی ،تغییر در نوع پوشش ،تغییر در شیوه زندگی خانوادگی ، تمایل به استقلال فکری و مالی که خود عاملی برای زیرسلطه نگاه داشتن زنان به حساب می آید ،نمودار گردید.

دیگر زنان می توانستند خارج از قرارداد پنهانی میان مردان در خانواده وسیاست های مرد سالار حاکم  که هدف از آن مهار زنان در چارچوب الگوهای تعریف شده از طرف جامعه مرد سالار بود به فعالیت های اجتماعی مورد علاقه خود بپردازنند و ورود به اجتماع را مانند مردان تجربه کنند.

این تغییرات وتاثیرات کاملا در دگرگون شدن علایق زنان مشهود است حتی در نوع دیالوگ هایی که میان آنان رد وبدل می گرددو بحث هایی که در مورد سیاست ، فرهنگ و.... در بینشان شنیده می شود.

به هر صورت رسانه های جمعی آثار خود را بر زنان جامعه سنتی و مذهبی ایران گذارده وبا گامی راسخ به سوی مدرن شدن به پیش می روند و به یاری همین ابزار به تعریفی مجدد از حضور خود در جامعه رسیده اند .

حال مهم این است که زنان بتوانند جهانی بیندیشند و محلی عمل کنند ومیان سنت و مدرنیته اعتدال را رعایت نمایند و این خود مستلزم بالا بردن سطح شناخت و معرفت از نیازهای خود ، خانواده و جامعه ایرانی می باشد .

 


نویسنده: مریم واقف



نظرات 2 + ارسال نظر
dnd5870 یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:44 ب.ظ http://dnd5870.3de.ir

65320326514گاهی شانس فقط یک بار به آدم رو میاره پس باید قدرش رو دونست بهترین فرصت زندگی شما برای ثروتمند شدن مجموعه ای بی نظیر برای اولین بار در ایران برای کسانی که می خواهند بهتر زندگی کنند و از کمترین وقت و هزینه بیشترین سود را ببرند.برای آگاهی از جزییات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
http://dnd5870.3de.ir

یک زن دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 02:09 ق.ظ

سلام دوست خوبم
اول از اینکه به نظر قبلیم جواب دادید تشکر می کنم
منم با این نظر شما که گفتید زنها باید اعتدال رو رعایت کنن موافقم چون خیلی از افراد جامعه مون بدون پرورش های قبلی و یکدفعه با مساله مدرنیته مواجه شدن و متاسفانه نتیجه عکس عاید جامعه ما شده
امیدوارم که در کنار این وسایل ارتباط جمعی آگاهی و بینش افراد هم بالا بره تابتونن از اونا به درستی استفاده کنن

با سلامی گرم به شما دوست عزیزم
ممنون از حسن نظرتون
واینکه واقعا اگر همه به این نتیجه برسند که استفاده از تکنولوژی امری اجتناب نا پذیری هست و با این شتابی که جامعه جهانی در پیش گرفته اگر دیرتر از اینی که حالا با آن دست و پنجه نرم میکنیم بجنبیم خدا به داد آیندگان برسه به همین دلیل سرمایه گذاری روی زنان امری رو بنده در جامعه خودمون خیلی خیلی مهم می دونم امیدوارم نظراتم را یک نوع تنگ نظری و نژاد پرستی جنسیتی به حساب نیاورید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد