نه من نه تو

اجتماعی

نه من نه تو

اجتماعی

سیاست های کار حمایت از مادران شاغل






سیاست های کار «حامی خانواده»

دگرگونی دنیای کار و تغییرات ساختارهای خانوار همراه با هم چالش های تازه ای برای ایجاد تعادل میان خانواده و کار به وجود می آورند. مادران بیش از گذشته برای ساعاتی طولانی در محل کار خود می مانند و وقت زیادی برای بودن در کنار خانواده یا فعالیت های فلاغتی ندارند.این فشارها خصوصا روی مادران شاغل با شدت بیش تری وارد می شود. در بعضی از کشورها، شرکت ها سیاست های کاری حامی خانواده را در پیش گرفته اند.

به یاری فن آوری اطلاعات،شماری از سیاست ها و روش های کار «حامی خانواده» از سوی برخی از کارفرمایان در پیش گرفته می شود تا به زنان  شاغل در ایجاد تعادل میان تعهدات و وظایف کاری و غیر کاری کمک شود .

هیچ توافق همگانی در این باره وجود ندارد که با چه معیارهایی درست و دقیقی می توان قضاوت کرد کدام روش و سیاست کار، حامی خانواده محسوب می شود.


با این  همه اهدافی که باید دراین راستا تامین گردد:

v    سیاست ها باید در پی کمک به کارکنان در جهت بر آوردن توقعات خانه و کار باشند.

v    سیاست ها باید پشتیبان برابری جنسیتی و سهیم شدن زن و مرد در تکالیف خانه و خانواده باشند.

v    سیاست ها نباید تبعیض آمیز باشند،باید شرایط کاری معقولی وضع کنند وبه نیازهای کارکنان به چشم مساعدت بنگرند.

v    سیاست هی حامی خانواده موفق نخواهند بود مگر این که موازنه ای- معاهده نامرئی-بین نیازهای کارکنان و کارفرما ایجاد کنند.

حامیان سیاست های حامی خانواده ادعا می کنند که در این سیاست ها بازنده وجود ندارد و هر دو طرف برنده می شوند. نخست این که، سیاست های انعطاف پذیر به نفع کارکنان است.این سیاست ها به زنان شاغل  امکان می دهد که کنترل بیش تری بر زندگی خویش داشته باشند در نتبجه کارکنان می توانند موازنه بهتری بین تعهدات کاری و غیر کاری خود بر قرار کنند. سیاست های انعطاف پذیر تصدیق می کنند که نیازهای زنان در مقاطع گوناگون زندگی شان تفاوت می کند. برای مثال یک زن جوان تازه استخدام شده ممکن است چندین سال سخت کار کند تار کارنامه شغلی خوبی به دست آورد، و سپس وقتی بچه دار می شود، به مدت پنج سال از ساعات کار خود بکاهد، و در مسانسالی دوباره به سطح فعالیت سابق خود باز گردد و سپس ساعاتی را در خانه کار کند تا مراقب پدر یا مادر سالخورده خود هم باشد.

دومین مزیت سیاست های حامی خانواده این است که به نفع شرکت هم تمام می شوند. کارفرمایان، از طریق همکاری با کاکنان برای ایجاد الگوی کاری مناسب تر خواهند دید که کارکنان وفادارتر و متعهد تری دارند. کارایی و بازده تولیدی کارکنان نیز معمولا بیش تر می شود چون وقت کم تری صرف کلنجار رفتن برای هماهنگ سازی جنبه های مختلف زندگی شان می کنند. از نظر طرفداران سیاست های انعطاف پذیر زنان شاغل که تعارل و توازن بیش تری در وندگی شان وجود دارد و تشویش و اضطراب کم تری دارند، طبعا بهتر کار خواهند کرد.

سیاست های کاری حامی خانواده مانند:

زمان شناور:

 به کارکنان این امکان را می دهد که درمحدوده زمان معینی خودشان ساعات کار خود را انتخاب کنند.

شراکت شغلی:

 این امکان را فراهم می آورد که در آمد و مسئولیت های یک شغل بین دو نفر تقسیم شود. برای یک زوج که هردو نفر آن ها مهارت و تحصیلات مشابهی دارند، شراکت شغلی می تواند به آن ها امکان دهد که همیشه یکی از والدین در دسترس بچه ها باشد.

کار در خانه (رفت و آمد الکترونیکی):

به کارکنان اجازه می دهد که همه یا بخشی از مسئولیت های خود را در خانه انجام دهند.

مرخصی والدین:

سوئد طلایه دار دنیای غرب در قانونگذاری به نفع برابری بین دو جنس است .مقررات مساوات گرایانه مرخصی با حقوق مکفی در سوئد تثبیت شده است و هم به مادران و هم به پدران این امکان را می دهد که در بازار کار باقی بمانند و زمان و مجال کافی برای انجام وظایف و تعهدات پدر و مادری خود را هم داشته باشند.












نظرات 3 + ارسال نظر
dnd528 جمعه 5 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:09 ب.ظ http://www.dnd528.civ.ir

1650302554گاهی شانس فقط یک بار به آدم رو میاره پس باید قدرش رو دونست بهترین فرصت زندگی شما برای ثروتمند شدن مجموعه ای بی نظیر برای اولین بار در ایران برای کسانی که می خواهند بهتر زندگی کنند و از کمترین وقت و هزینه بیشترین سود را ببرند.برای آگاهی از جزییات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
http://www.dnd528.civ.ir

شفیق سه‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:49 ب.ظ

باسلام و خسته نباشید
لطفا وبلاگ خود را به روزرسانی کنید

[ بدون نام ] چهارشنبه 17 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:33 ب.ظ

معلم براى سفید بودن برگہ نقاشیم تنبیهم کرد
وهمه به من خندیدند،اما من خدایی را کشیده بودم
که همه میگفتند:دیدنی نیست…
عزیزم وبلاگتو خیلی دوست دارم
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد