نه من نه تو

اجتماعی

نه من نه تو

اجتماعی

سلامت روان، نیازی اساسی



شواهد حاکی از این مطلب هستند که سلامت روانی زنان از ارکان‌ اساسی ارتقای سلامت خانواده محسوب می گردد. سلامت روانی زنان تحت‌تأثیر مسائل فرهنگی و اجتماعی جوامع و اقوام مختلف می باشد. امروزه زنان ما برای تثبیت موقعیت خود در جامعه، تلاش مضاعفی را شروع کرده‌اند. معمولا به زنان به دلایل محدودیت‌هایی چون بارداری، زایمان و غیره نقش‌های اجتماعی بالایی داده نمی‌شود و آن وقت این زن برای به دست آوردن هویت زن بودن خود دست به تلاش مضاعفی می‌زند اما از سوی دیگر با انتظاراتی که خانواده از وی دارد روبه‌رو است. این مسئولیت زیاد باعث مشکلات و تعارضاتی برای زنان ما شده است. این در حالی است که اگر از تمام ظرفیت‌های بالقوه روانی- جسمی زنان استفاده شود می‌توان به نتایج مثبت‌تری دست پیدا کرد.



اگر زنان ما بتوانند تعادلی را بین نقش‌های درون خانواده و نقش‌های اجتماعی خود برقرار کنند، به سمت سلامت روانی بیشتری حرکت می‌کنند. تغییر در دیدگاه مردان نقش بسیار مهمی در ایجاد تعادل و کمک به سلامت زنان در جامعه دارد دارد. اگر مردان در رسیدن به اهداف همسرانشان همکاری لازم را داشته باشند و از اداره منزل گرفته تا نگهداری فرزند شرکت کنند و مسئولین جامعه به توانمندی‌های زنان  واقف باشند و با واگذاری مسئولیت‌های مدیریتی یا اداری به زنان، آنها را هم رده مردان تلقی کنند قدم‌های مثبتی در راستای ارتقای سلامت زنان برداشته خواهد شد.



از آنجا که پایه‌های سلامت انسان از جمله زن، در خانواده گذاشته می‌شود بنا براین نباید از این نکته غافل شویم که سلامت روانی زنان چه قدر می تواند در آینده یک خانواده وسلامت آن تاثیر داشته باشد. هنوز در برخی از خانواده‌ها که تعدادشان کم نیست تبعیض‌های جنسیتی دیده می‌شود که این داستان باید با کمک مردان، دولتمردان و خود زنان خاتمه یابد. زنان ما باید به این نکته آگاهی داشته باشند که می‌توانند با مطالعه، ادامه تحصیل و رفت‌وآمد‌های اجتماعی درجهت افزایش سلامت روانی خود قدم‌هایی بردارند. از سویی دیگر فرهنگ سازی‌‌هایی که از طریق مطبوعات و رسانه‌ها می‌تواند صورت گیرد نقش مهمی در این رابطه خواهد داشت .



جامعه سالم نیازمند خانواده سالم ،پایه و اساس خانواده سالم، زنان سالم در نتیجه برای داشتن کشور و جامعه ای سالم می بایست برای سلامتی اصلی ترین عاملان  سلامت جامعه یعنی زنان  سرمایه گذاری اساسی انجام گیرد.







نظرات 3 + ارسال نظر
لیلا دوشنبه 22 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:18 ب.ظ

سلام.
اول اینکه ...چشم !
دوم اینکه... دلم میسوزه ! کاش یکی از این- اگر ها- در جامعه ی ما اجرایی میشد...

میترا جعفری سه‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:54 ق.ظ

بسلام باید اعتراف کنم وبلاگتون در حد یه دانشجوی کارشناسی ارشد واقعا عالیه

FunGroup پنج‌شنبه 25 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:08 ق.ظ http://fungroup2.mihanblog.com/

ممنون
به متفاوت ترین وبلاگ سرگرمی تفریحی بیایید
FunGroup2.mihanblog.com
منتظرتون هستیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد