نه من نه تو

اجتماعی

نه من نه تو

اجتماعی

مشارکت سیاسی زنان


رای دادن معنای خاصی برای زنان دارد چون تاریخی از مبارزه برای کسب حق رای همگانی _همه افرادیک رای دارند، چه زن چه مرد _ پشت سر دارند که تقریبا در همه جا مدت درازی طول کشیده است. در بسیاری از کشور ها، اکنون زنان تقریبا به اندازه مردان در رای گیری ها مشارکت می کنند. تغییراتی که در تقسیم بندی های اجتماعی بین دو جنس به وجود آمده موجب دگرگونی هایی در مشارکت سیاسی زنان شده است . همراه با کاهش تفاوت قدرت و منزلت مردان و زنان،سطح شرکت زنان در رای گیری های نیز بالا رفته است .



پیش از اینکه زنان به حق رای دست یابند، عقاید بسیار مختلفی درباره تاثیر بالقوه حق رای زنان بر سیاست وجود داشت .کسانی که طرفدار حق رای زنان بودند اعتقاد داشتند که ورود زنان به عرصه سیاست موجب دگرگونی ریشه ای فعالیت سیاسی می شود و حس تازه ای از نوع دوستی و اخلاقیات را به ارمغان می آورد. کسانی که مخالف عمومیت حق رای بودند استدلال می کردند که شرکت زنان در سیاست،زندگی سیاسی را به ابتذال می کشد و در عین حال موجب بی ثباتی خانواده می شود.


هیچ یک از این دو نتیجه، در عمل به وقوع نپیوسته است. کسب حق رای توسط زنان چندان تغییری در ماهیت سیاست ایجاد نکرده است. الگوی رای دادن زنان، همانند مردان، به واسطه ترجیحات حزبی، گزینه های سیاسی و انتخاب از میان نامزد های موجود، شکل می گیرد.با این حال در آخرین انتخاباتی که در کشورمان برگزار شد،حضور زنان بسیار فعال و چشم گیر بود.


این حضور، نمایشی بود از تمایل رو به افزایش زنان برای مشارکت در تصمیم گیری ها و جلب توجه به نیازمندی های آنان.  رای زنان بخش مهمی از پشتوانه انتخاباتی هر حزبی تلقی می شود و باید در جلب نظر آنان و در راستای در خواست ها و نیازهایشان گامی جدی تر برداشت و نظر آن ها را برای برنده شدن در انتخابات جلب کرد. با اولویت دهی به مسایل مورد علاقه خاص زنان می توان در جلب آرای زنان موفق بود.

واضح است که بسیاری از مسایل و نگرانی هایی که خصو صا برای زنان اهمیت دارد، نادیده گرفته شده یا بیرون از سیاست دانسته می شود. با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند، لزوم قرار گرفتن مسایل و خواست های زنان در مرکز بحث وجدل های سیاسی کاملا احساس میگردد.


در همین خصوص مشارکت سیاسی هر چه بیشتر  زنان نیز در حل مشکلات این قشر فراموش شده در نظام مردسالار اثر بخش خواهد بود، زیرا تعداد نمایندگان و فعالان زن، با توجه به جمعیت زنان و مسایل مورد توجه آنان بسیار اندک و ناچیز بوده و توجه مسئولان را به این مشکل، به عنوان اساسی ترین مسئله زنان  بسیار مهم می باشد.



«نوشته شده توسط مریم واقف»





نظرات 3 + ارسال نظر
شفیق دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:06 ق.ظ

خانم واقف سلام مطالبتون کاملا تخصصیه و این برای یک وبلاگ حسن حساب میشه مطالب خوبی نوشته بودید اما باید مشخص کنید که مقاله ها کار خودتونه یا از جایی اوردین شما به عنوان یک کارشناس دیگه میتونید خودتون مطلب بنویسید معطل نکنید حالانوبت شماست که دست به قلم بشید نترسید و بنویسید موفق باشید بازهم بهتون سرمیزنم

شفیق چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:16 ق.ظ

به روز باشید

میترا جعفری چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:29 ب.ظ

خسته نباشید واقعا با تعمق و پر محتواست این مطالب متشکرم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد