نه من نه تو

اجتماعی

نه من نه تو

اجتماعی

زنان، فقر، افزایش آسیب های اجتماعی



می توان در حالت کلی اثرات فقر را برای روی شخص و جامعه این گونه بیان کرد؛ فقر روی تندرستی، چگونگی فرهنگ خانواده و امکانات تحصیلی اثر می گذارد.مقدم بر همه، فقر مانع می شود که فرد به عنوان عضوی فعال، وظیفه اجتماعی خود را نسبت به جامعه انجام داده و از حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بهره مند شود.

افزایش کارگران جنسی در هر جامعه ای می تواند متاثر از  عوامل گوناگونی باشد، از عمده ترین این عوامل، بالا رفتن خط فقر و عدم مهارت و توانایی های لازم در جهت تامین مایحتاج زندگی،از سوی زنان باشد، که این مساله نیز  به نبود برنامه ریزی های اساسی از سوی دولتمردان برای توانمندسازی زنان و همچنین نبود بستری مناسب در جامعه، در راستای کسب مهارت، در آمد زایی واستقلال مالی، این قشر تاثیر گذار در جامعه باز می گردد.



با وجود سیر رو به رشد تحصیل زنان، به دلیل بستر سنتی جامعه و اینکه توجه به توانمند سازی و کسب مهارت برای استقلال مالی برای مردان در درجه اول اهمیت قرار دارد( هم از سوی دولت و هم باور خانواده ها)، هنوز آن طور که باید و شاید به این مساله مهم پرداخته نشده و ما غافل از اهمیت و تاثیر گذاری این عامل، به دنبال رفع آسیب های اجتماعی ناشی از کارگران جنسی در جامعه هستیم.


کارشناس مسایل اجتماعی به رابطه متقابل میان فقر و پیدایش کارگران جنسی در جامعه تاکید فراوان دارند، جامعه شرایط را با ایجاد تورم، بیکاری و فقر مساعد کرده و زنان بی سرپرست و بد سرپرست نیز به خاطر درماندگی در تامین هزینه های جاری خود و فرزندانشان، به این کار روی می آورند، در نتیجه کارگران جنسی نیز افزایش می یابند.



پژوهشگران علوم اجتماعی ازکاهش وحشتناک سن ورود دختران به بازار کارگری جنسی،حدود 12 سالگی هشدار می دهند.  همچنین از سوی  مدیر کل آسیب دیدگان سازمان بهزیستی ایران بیان شده که 50%از کارگران جنسی ایران را زنان متاهل تشکیل می دهند، که به دلیل مشکلات اقتصادی به این کار روی می آورند. پس از ورود این زنان به بازار کارگری جنسی، در معرض آسیب های چون ایدز، مواد مخدرو خشونت قرار می گیرند، که به نوبه خود به آسیب های اجتماعی دامن می زند.

بخش عظیمی از قشر فقیر جامعه را زنان تشکیل می دهند، که این فلاکت و فقر با ستم جنسی و طبقاتی نیز گره خورده و آسیب ها را تشدید می کند. کارگری جنسی، آزار جنسی محسوب می شود و هیچ زنی راضی نخواهد بود که به این کار تن دهد، اما به دلیل نیاز و تامین مایحتاج خود به این کار روی می آورد.

 با بروز رکود و مشکلات اقتصادی در خانواده ها، نان آوران خانواده چند شغلی شده، در خود فرو رفته و دچار مشکلات روحیو افسردگی خواهند گردید، ادامه این مشکلات به پایین آمدن سن امید به زندگی، فساد، اعتیاد،فقر، طلاق و فحشا  در جامعه خواهد انجامید.



 مقایسه ای ساده بین، میزان هزینه های صرف شده برای سرمایه گذاری جهت توانمند سازی زنان و هزینه هایی که آسیب های اجتماعی ناشی از عدم توجه به این قشر به جامعه تحمیل می کند، به اهمیت بیش از پیش  این موضوع می توان پی برد.

در این همین راستا، برای جلوگیری از انحرافات و آسیب های اجتماعی باید به توزیع درآمدها در جامعه توجه داشت چرا که یکی از مهم ترین عوامل بوجود آورنده و تشدید کننده فقر، توزیع ناعادلانه درآمدها در جامعه است که این نابرابری های اقتصادی زاینده فساد، تباهی و انواع کجروی ها خواهد بود. بنابراین باید کوشش خود را در راه بهبود وضع توزیع عادلانه درآمدها به کار گیریم تا بتوانیم بر نابرابری های اقتصادی جنسیتی، فایق آییم.


 


نویسنده: مریم واقف






نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 17 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:34 ق.ظ

مطالب تولیدی خودتون فوق العاده است خیلی خوبه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد